save the new generation

★ Påskafton; läs

Kategori:

Påsk-

''Påsken är den viktigaste högtiden under det kristna kyrkoåret. Den kristna påsken är till sin natur, både genom händelser och tidpunkten när den infaller, kopplad till den judiska påsken. Högtidens svenska namn kommer också från dess hebreiska namn "פֶּסַח" (pesach), vilket betyder "passera" eller "gå förbi" och tydligast pekar på den judiska innebörden av högtiden.''

- Wikipedia

Alltså är Påsken en sorg- och ångest- högtid för kristna när de blir påminda om den fruktansvärda dagen då Jesus, deras frälsare, blev korsfäst. Ack ack ack så sorgligt.

Påsken råkade också infalla ungefär samtidigt som hönsen börjat värpa ägg. Detta är något jag hörde min pappa säga och jag har absolut inget underlag för detta, så jag står tomhänt i denna teori. Det är fritt fram att kritisera mig.

Men iallafall - påsken rör de som sörjer Jesus, och de som äger höns.

Därför avstår jag i år (så gott det går. Nuförtiden får man ju allting kastat i ansiktet på en. PÅSKRABATTER ÖVERALLT! PASSIONSSPELET MITT I STADEN! PÅSKKÄRRINGAR KNACKAR PÅ DÖRREN!.

Jag blir bitter av traditioner.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    De stora högtiderna bygger på kristendom, julen, påsken, och så vidare.

    Men i första hand är de till för att familjer ska umgås, inte för att hylla Gud. Sluta vara så bitter, man kan vara lite trevlig.

    2012-04-06 | 18:08:25
  • Ellen Lagerpinne :) säger:

    Håller med, herregud vad jag är trött på alla traditioner, det känns som något påklistrat och fejkat nuförtiden. :) take care

    2012-04-07 | 15:50:54
    Bloggadress: http://ellenjoanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här: