save the new generation

utseende är fånigt

Kategori:


Jag tänker på det ganska ofta, hur jävla utseendefixerad världen är. Kanske är det min plikt som småmullig att bry mig om detta, men det.. är så himla fel. Den här viktstressen sprider sig till yngre och yngre åldrar. Jag vet många 9- åringar som ofta klagar på deras lår och magar och jämför sina kroppar med jämnåriga eller äldre, och säkert finns det ännu yngre barn som också oroar sig över sitt yttre.

Herreminskapare, vad kan man göra för att förhindra att världen bara blir ännu mer skev? Haha, jag vill då inte att mina barn ska banta när de är så himla små. Det är konstigt att över huvud taget oroa sig över sin kropp om man inte är sjuktligt överviktig. Överviktig så att det blir farligt!

Jag menar, du sitter där, antagligen på en stol framför en skärm och läser detta just nu. Stolen du sitter på är i ett rum omringat av väggar. Rummet ligger i ett hus, huset i en liten kommun i en stad i ett land i Europa i världen.
Om vi backar lite till landet du befinner dig i, låt oss anta att du bor i Sverige: Här i Sverige finns det just nu miljontals likadana människor som sitter i sina egna små hus på sina egna små stolar. Sverige är så himla, himla fjuttigt och töntigt litet mot hela världen (alla länder tillsammans), men ändå är det tillräckligt stort för dig och inte bara dig, utan också resten av Sveriges befolkning att leva på. Om du skulle FÅ Sverige för dig själv, så skulle du vara på tok för liten att utnyttja hela landet, du skulle till och med vara på tok för liten att bo ensam i en liten stad.
Okej, du är väldigt liten i ditt hus/din stad/ ditt land/ din världsdel/ på din planet, har du förstått?. Jorden som vi (hundra miljontals homo sapiens) bor på är väldigt liten i kosmos.
Och där sitter du och oroar dig över något så otroooooligt litet som ifall du väger 54 eller 52 kilo. Eller om du råkar ha en finne i pannan. Inser du hur otroligt liten du är? Gå och gör något viktigt och sluta lyssna på Rebecca Black. Nej, bara för att det är fredag imorgon så behöver du inte förstöra torsdagskvällen genom att 'tagga' till denna överskattade veckodag som antagligen kommer sluta med att du går och lägger dig klockan 9 av ren uttråkan. Inkompetenta i- landsbarn.

/14_år_och_precis_lika_töntig_som_männsiskorna_jag_precis_smutskastat_i_texten
OKEJ, OKEJ, förlåt, tog i lite för mycket där i slutet, och creds till dig som förstår texten, gick lite lös i skrivandet och det är helt förståeligt om det är svårt att följa med i min tankeprocess.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: